Beboerhåndbok
DATO | ENDRINGER UTFØRT SIDEN OPPRETTELSE I 2015 |
30.06.2017 | Gammel versjon av vedtekter slettet, og ny versjon lagt ut. |
08.11.2017 | Lagt til skriv om bruksoverlating for kortere perioder under punkt "Utleie". |
21.11.2017 | Lagt til mer informasjon om nøkler, nøkkelsystem og universalnøkkel. |
26.11.2017 | Oppdatert informasjon om røykvarslere. |
04.12.2017 | Oppdatert informasjon om Canal Digital. |
12.05.2018 | Lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
03.10.2019 | Lagt inn oppdaterte husordensregler. |
03.10.2019 | Oppdatert informasjon om parkering. |
09.09.2020 | Oppdatert informasjon om husdyr, parkering, TV og Internett. |
06.02.2021 | Oppdatert informasjon om Telenor: TV og Internett. |
02.03.2021 | Oppdatert informasjon om forsikring. |
17.03.2021 | Oppdatert informasjon om avfall og søppelposer. |
11.07.2021 | Gammel versjon av vedtekter slettet, lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
11.09.2021 | Oppdatert informasjon om returpunkt for glass og metallemballasje. |
04.01.2022 | Oppdatert beboerhåndbok. |
17.08.2022 | Gammel versjon av vedtekter slettet, ny versjon lagt ut. |
14.10.2022 | Mindre justeringer av underoverskrifter, endringer i rutiner i bestilling av nøkler samt lagt inn avsnitt om parkering fra vedlegg 7. |
17.10.2022 | Oppdatert bestilling av avfallskortet (Remiks). |
05.12.2022 | Oppdatert informasjon om avfallskort og kontaktinformasjon til Remiks Miljøpark. |
21.02.2023 | Oppdatert informasjon om bestilling av nøkler . |
05.05.2023 | Oppdatert informasjon om TV og Internett, grunnpakken Komplett 50. |
30.08.2023 | Oppdatert gammel e-post adresse med ny e-post. Oppdatert informasjon om vedovn og nye pipeløp. |
20.11.2023 | Oppdatert informasjon og TV og Internett, pakken Frihet M. |
18.01.2024 | Oppdatert informasjon om porttelefoner. |
10.04.2024 | Oppdatert informasjon om nøkler. |
30.09.2024 | Oppdatert informasjon om søppelposer. |
03.10.2024 | Lagt inn informasjon om vaktmester, oppdatert informasjon om maling til balkonger og yttervegg balkonghuk |
Avfall og søppelposer
Tromsø kommune kildesorterer avfallet. Avfallsposer kan hentes i butikk og utvalgte steder, bla. i nærbutikken Coop Prix i høyblokka. Posene er blanke med prikker i fargene grønn, lilla og blå og skal sorteres på følgende måte:
- Grønne prikker: Matavfall
- Lilla prikker: Plastemballasje
- Blå prikker: Papp, papir og drikkekartong
Borettslaget har tre søppelnedkast som er plassert utenfor Winston Churchills veg nr. 59, nr. 78 og nr. 84. Søppelet som kastes skal være pakket i avfallsposer. Alle boenheter har fått utlevert to brikker som brukes for å låse opp søppelnedkast. Brikkene skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Tap av brikker kan erstattes mot en kostnad på kroner 100,- For bruk av systemet, se vedlegg 1.
Glass og metallemballasje kan kastes i returpunkt for glass- og metallemballasje som er plassert ved søppelnedkastene utenfor Winston Churchills veg nr. 78 og nr. 84. Metallavfall skal leveres på nærmeste gjenvinningsstasjon. Coop Prix har også et returpunkt for småelektrisk avfall, på innsiden av hovedinngangen.
Avfallskort
Alle boenheter har fått tilsendt avfallskort fra Remiks Miljøpark som kan benyttes til kasting av større avfallsmengder, f.eks. ødelagte møbler, rester etter oppussing etc. Tap av kort meldes av andelseier/beboer til Remiks Miljøpark. Dersom leiligheten mangler avfallskort, skal andelseier/beboer kontakte Remiks Miljøpark for å få tilsendt et nytt:
- Bestillingsskjema: https://www.remiks.no/privat-husholdning/avfallskortet/
- Tlf: 77 60 19 00
- E-post: post@remiks.no
Vi anmoder alle om å benytte avfallskortet ved behov, da bruk av containere vil bli begrenset for å redusere kostnadene for borettslaget.
Avløpsrør og sluk
Det er utført rehabilitering av rør og sluk i alle blokker og rekkehus. Se vedlegg 2 for beskrivelse av drift og vedlikehold av disse.
Branninnstruks
Branninstruks henger på oppslagstavler i alle oppganger i blokkene. Se vedlegg 3.
Brannslukkingsapparat
Alle leiligheter har fått utlevert et brannslukningsapparat (skum) av merke Presto. Brannslukningsapparatene ble utlevert sommeren 2015, og sist kontrollert januar 2021. Brannslukningsapparatet skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Det vil bli gjennomført jevnlig inspeksjon av disse av fagpersonell hvert femte år.
Bruksoverlating
For informasjon om bruksoverlating, se punkt om Utleie lenger ned.
Dugnad
Hver vår forsøker vi å arrangere dugnad slik at beboerne kan være med på å gjøre det fint i nærområdet. Alle oppfordres til å delta, og vi ønsker også å gjøre dette til en sosial arena med grilling av pølser hvor man kan møte naboene sine. Dato for dugnad annonseres i forkant.
E-post
Styret er tilgjengelig på e-postadressen haapet1@mittbonord.no
Forsikring
Borettslaget har tegnet bygningsforsikring hos IF Skadeforsikring som dekker bygningene i hele borettslaget. Beboere er selv ansvarlig for å tegne innboforsikring. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål knyttet til bygningsforsikringen. Hvis det oppstår bygningsmessig skade, ta kontakt med BoNord (innenfor normal åpningstid på hverdager). På andre tidspunkt, ta kontakt med styret. Hvis det oppstår vannlekkasje er det viktig å begrense skadeomfanget ved å skru av vannstoppekranen i egen leilighet og kontakte Høytrykksvakta AS.
- Høytrykksvakta AS telefon: 77 67 70 00
- Bonord telefon: 77 60 32 00
Grillhytta
Alle beboere kan disponere grillhytta til for eksempel bursdager eller andre sosiale tilstelninger. Kontakt styret for å reservere grillhytta etter først-til-mølla-prinsippet. Nøkkel til grillhytta utleveres fra styret. Nøkkel skal leveres tilbake neste dag innen klokken 14. Beboere må rydde og forlate grillhytta i god stand. Sjekk kalender om grillhytta er ledig.
-
Ta med tørr ved eller grillkull
-
Rydd opp etter bruk og fjern søppel og avfall
-
Respekter ro og orden slik at man ikke plager andre beboere og naboer
-
Ta med kubbelys/telys til lyslyktene
-
Vær forsiktig med varme, og forlat ikke grillhytta uten å ha kontroll på varmen
HMS-informasjon
I borettslaget ønsker vi å skape et trivelig og trygt miljø for alle. Sammen skal vi ta vare på både bygninger og uteareal. Vi er opptatt av blant annet brannvern, tilsyn med elektriske anlegg og utstyr, fellesareal og lekeplass. Se vedlegg 4.
Husdyr
Det er tillat med Dyrehold i borettslaget. Dyrehold skal meldes til styret. Se borettslagets vedtekter vedlegg 6.
Husordensregler
Borettslaget har husordensregler som gjelder i tillegg til vedtektene i borettslaget. Se vedlegg 5 for husordensregler.
Maling til balkonger og yttervegg balkonghuk
Borettslaget dekker utgifter til utvendig vedlikehold av verandaer, med unntak av dekke som er andelseiers ansvar. Ta kontakt med vaktmester for å få utlevert maling og malerutstyr. Hvis vaktmester ikke har dette på lager, vil dette bestilles inn av vaktmester eller styret. Restmaling leveres tilbake til vaktmester etter bruk.
Motorvarmer
Motorvarmerne i borettslaget leies ut til beboere i borettslaget og fordeles etter ansiennitet i borettslaget. Det betales månedlig leie for å dekke strøm- og vedlikeholdsutgifter. Motorvarmerne er låsbare, og nøkkel til motorvarmer deles ut ved signering av leiekontrakt. Nøkkel til motorvarmer skal leveres tilbake til styret hvis beboer flytter eller ikke lenger ønsker å leie motorvarmer.
Nettsider
Borettslaget har egne nettsider på www.haapet1.no. Her finner man blant annet et dokumentarkiv og mye praktisk informasjon om borettslaget.
Nøkler
Alle boenheter er i utgangspunktet levert med fire nøkler som skal følge leiligheten ved videresalg. Dette gjelder også nøkler som er produsert i tillegg. Ødelagt nøkkel leveres inn hos Låsesmeden AS for produksjon av ny nøkkel. For leiligheter i blokkene fungerer nøklene til utgangsdør, dør til leilighet og dør til kjeller. For rekkehus fungerer nøklene til dør til egen boenhet. Nøklene i borettslaget er serienøkler. Det betyr at ny nøkkel må bestilles hos Låsesmeden AS av andelseier. Andelseier må legitimere seg før Låsesmeden AS tar kontakt med styret for godkjenning og ny nøkkel produseres. Ved tap av nøkler må andelseier ta kontakt med styret. Kostnad for nye nøkler og eventuelt bytte av lås må dekkes av andelseier. Låsesmeden AS kan kontaktes:
- Åpningstider: Mandag – Fredag 07.00 – 16.00
- Besøksadresse: Stakkevollveien 51, 9010 Tromsø
- Telefon: 45 27 80 00
- E-post: post@lastromso.no
Universalnøkler innehas av vaktmester og styreleder. Disse brukes kun etter avtale med andelseier hvis borettslaget har behov for å oppfylle sin vedlikeholdsplikt etter vedtektenes punkt 5-2 hvis andelseier ikke er hjemme, eller ved nødstilfeller hvis politi, brannvesen eller helsevesen rykker ut.
Parkering
Se vedlegg 7.
Hver andel kan kun gjøre bruk av én parkeringsplass. Dette gjelder både 2-roms leiligheter, 4-roms leiligheter og rekkehus. Beboere som har garasjeplass skal benytte denne, og ikke utendørs parkeringsplass. Parkeringsplass med motorvarmer tildeles etter ansiennitet, og leier av parkeringsplass med motorvarmer betaler et månedlig beløp for leie av denne.
Portelefoner
Se vedlegg 9.
Ringeklokka på panelet nede ved hovedinngangen kobles direkte til beboers mobiltelefon. Hver leilighet kan registrere inntil tre navn og telefonnummer, i prioritert rekkefølge. De registrerte navn tilknyttet hver leilighet kan ses på panelet ved ringeklokka nede ved hovedinngangen. Når noen trykker på din ringeklokke nede, vil det automatisk ringe til det første telefonnummeret som er registrert i systemet. Det vil da ringe på din telefon som fra et vanlig telefonnummer. Det anbefales å lagre dette nummeret som "Ytterdør", “Hovedinngang” eller lignende. Du kan nå kommunisere med vedkommende som har ringt på din ringeklokke.
- For å åpne ytterdøra fra telefonen, tast 1. Hvis det første telefonnummeret ikke besvares, vil systemet automatisk kobles videre til neste registrerte telefonnummer, osv.
- Merk! Hvis ett av de registrerte telefonnumre er slått av eller satt i flymodus/ikke forstyrr, vil systemet kunne ha problemer med å viderekoble til neste telefonnummer.
Det er styremedlemmer i Håpet 1 borettslag som administrerer porttelefonene, basert på lister over andelseiere i Bonord sine systemer, og registreringer fra beboere. Endringer ved f.eks flytting vil ikke skje automatisk, men må manuelt legges inn av styremedlemmene. Når du flytter inn, eller ved behov for endring av tidligere registrerte navn eller telefonnummer, ber vi deg kontakte styret med info om hvilke navn og telefonnummer du ønsker registrert på din leilighet. Da trenger vi følgende fra deg:
- Oppgangsnummer, etasje og leilighet (eks høyre, venstre eller hybel)
- Telefonnummer og navn som skal være registrert på leiligheta (inntil tre, i prioritert rekkefølge).
Oppdager du feil eller mangler med porttelefonene, ta kontakt med styret. Alle endringer må legges inn manuelt, og styret er derfor avhengig av tilbakemeldinger fra beboerne. Ta også kontakt med styret når du flytter ut, slik at nummeret ditt kan slettes fra systemet. Slik unngår du å få oppringninger fra ringeklokka etter at du har flyttet.
Røykvarsler
Alle boliger skal ha røykvarslere. Beboere som mangler røykvarslere eller vil bytte ut gamle røykvarslere kan henvende seg til vaktmester. Beboere er ansvarlig for vedlikehold (teste at røykvarsleren fungerer, samt bytte batteri). I blokkene er det i tillegg montert en røykvarsler i kjeller og en i øverste etasje i oppgangene, styret sørger for jevnlig batteribytte.
Ved oppussing og renovering av bolig, er det viktig at beboerne tenker på at røykvarslerne skal monteres opp hvis de tas ned, og at røykvarslerne plasseres slik at de godt kan høres inn på soverom når dørene er lukket.
Styret
Styret i Håpet 1 borettslag består av: Styreleder, 4 faste styremedlemmer og 2 varamedlemmer.
Styresammensetningen endres hver generalforsamling og opplysninger om hvilke personer som innehar verv og kontaktopplysninger blir opplyst i referat fra generalforsamling. Opplysningene finnes også på www.haapet1.no.
- Styret nås på telefon: 91 36 60 48
- E-post styret: haapet1@mittbonord.no
Telefon
-
110: Brannvesenets nødmeldetjeneste
-
112: Politiets operasjonssentraler
-
113: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (livstruende og alvorlige hendelser)
TV og Internett
Alle leiligheter har abonnement på TV og internett og skal ha fått dekoder, ruter, internettmodem og fjernkontroll fra Telenor. Utstyret tilhører leiligheten/Telenor og skal derfor følge leiligheten ved videresalg. Håpet 1 borettslag inngikk i 2023 en ny avtale med Telenor der tjenestene bredbånd, TV- og strømmetjenesten T-We ble oppgradert til pakken Frihet M.
Er man fornøyd med dagens tilbud, trenger man ikke gjøre noe. De som vil ha kraftigere bredbånd eller flere TV-kanaler, anbefales av Telenor å opprette en profil på "Mine Sider" for å kunne velge kanaler i underholdningspakken og få full oversikt over sitt kundeforhold og muligheter. Frihet M gir hver leilighet 260 poeng til å skreddersy sin TV & Bredbåndspakke, for eksempel slik:
- Leilighet 1: Beholder den forhånds-valgte pakken med bredbånd 100Mbps (40 poeng) + Basis TV-pakke (100 poeng) + 120 poeng (forhånds-valgt innhold som kan endres).
- Leilighet 2: Bruker lite bredbånd. Kan velge bredbånd 50MB (0 poeng) og bruke alle 260 poeng på Tv og strømmetjenester.
- Leilighet 3: Ønsker ikke TV. Beboer kan da velge bredbånd 500MB (240 poeng) og velge bort TV (NB! Beboer må likevel beholde TV- utstyret som utleveres).
På https://www.telenor.no/privat/tv/ vil dere finne informasjon som er spesielt rettet mot deres behov.
- Produktark Telenor Frihet M
- Hjelp til WiFi Ruter II
- Hjelp til T-We Boks II
Ved eventuelle problemer med Kabel TV – Internett eller hvis man ønsker å gjøre endringer, kontaktes Telenor kundeservice på:
- Telefon 915 09 000
- Eller https://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/
Det gjøres oppmerksom på at det er andelseiers/beboers ansvar å registrere seg hos Kundeservice ved overdragelse av bolig (inn- og utflytting).
Utleie av leilighet / rekkehus
Utleie i borettslag kalles bruksoverlating. Andelseiere har ikke anledning til å leie ut leiligheten sin uten styrets godkjennelse. Andelseier må ha bodd i sin leilighet i minimum ett år før det er adgang til å leie den ut. Da kan den leies ut for en periode på inntil tre år. Se vedtektenes punkt 4.2 for mer informasjon. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål om utleie eller ønsker å leie ut din bolig. Når det gjelder bruksoverlating for kortere perioder, se vedlegg 8.
Utstyr som skal følge bolig ved videresalg
Følgende skal forefinnes i leilighet/rekkehus og medfølge boligen ved eventuelt videresalg:
- 4 stk nøkler til boligen, eventuelt ekstranøkler
- Nøkler til bod
- 2 stk nøkler til postkasse
- 2 stk brikker til søppelnedkast
- 1 stk modem - merket "Telenor"
- 1 stk trådløs ruter - merket "Telenor"
- 1 stk dekoder (med fjernkontroll og bruksanvisning) – merket "Telenor"
- Kabler til dekoder og modem
- 1 stk brannslukningsapparat
Utstyr for hagearbeid
River, trillebårer etc. oppbevares i utebod under veranda i W.C. veien 78 (rødblokka), og kan lånes ved behov. Nøkkel til boden oppbevares av styreleder og vaktmester.
Vaktmester
Borettslaget har en egen vaktmester som sørger for at alt fungerer som det skal både i fellesområder og utearealer. Dette inkluderer små reparasjoner, vedlikehold og tilsyn med borettslagets eiendom. Vaktmesterens ansvar omfatter ikke tilsyn, vedlikehold eller reparasjoner som ifølge vedtektene er andelseiers ansvar. Oppsummert består vaktmesterens oppgaver av:
- Klipping av gress.
- Snørydding ved innganger, søppelnedkast og andre nødvendige områder.
- Kosting av parkeringsplasser.
- Kontroll av lekeapparater.
- Tilstandskontroll av parkeringsplasser og felles uteområder.
- Kontroll av belysningen i fellesområdene.
- Sjekk av rømningsveier og årlig inspeksjon av brannstiger.
- Kontroll av inngangsdører og belysning.
- Kontroll av fellesarealer.
- Kontroll og rengjøring av avtrekksvifter tak.
- Forberedelser til dugnad.
- Kontakt med innleide firma.
- Utdeling av maling.
- Annet forefallende ved behov.
Vedovn
Det er montert nye stålrør i pipeløp i blokkene, der hull til røykrør er boret og meislet ut i alle 4-roms leiligheter. Det er ikke tillatt å å lage nye hull til røykrør i leilighetene. Det skal kun brukes rentbrennende vedovner produsert etter 1998. Ved bruk av vedovn i leiligheter skal det kun fyres med ved. Plast og papp skal kastes i restavfall. Dette er viktig fordi brenning av plast, papp og annet avfall fører til store mengder sot og over tid fører til skade på viftesystem på taket. Det er viktig å sørge for tilstrekkelig til-luft når man fyrer i ovn, spesielt ved bruk av kjøkkenvifte. Vær oppmerksom på at mildværsperioder fører til dårlig trekk og sterk vind kan gi tilbakeslag i skorstein.
Vedlikeholdsansvar
Se vedtektenes punkt 5 for beskrivelse av hva som er andelseiers vedlikeholdsansvar, og hva som er borettslagets vedlikeholdsansvar.
Vedtekter
Borettslagets vedtekter finnes i vedlegg 6.
Ventilasjon
Blokkene har mekanisk avtrekk fra bad og pipeløp (pipeløp gjelder kun fireroms leiligheter). Disse skal balansere hverandre, noe som medfører at hvis man benytter ventilator på kjøkken, kan dette medføre at det trekker inn røyk fra ovn. Man bør derfor sørge for ekstra lufting hvis man bruker ventilator når man fyrer i ovnen. For spørsmål eller problemer med ventilasjonen, ta kontakt med vaktmester eller styret,