Beboerhåndbok
DATO | ENDRINGER UTFØRT SIDEN OPPRETTELSE I 2015 |
30.06.2017 | Gammel versjon av vedtekter slettet, og ny versjon lagt ut. |
08.11.2017 | Lagt til skriv om bruksoverlating for kortere perioder under punkt "Utleie". |
21.11.2017 | Lagt til mer informasjon om nøkler, nøkkelsystem og universalnøkkel. |
26.11.2017 | Oppdatert informasjon om røykvarslere. |
04.12.2017 | Oppdatert informasjon om Canal Digital. |
12.05.2018 | Lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
03.10.2019 | Lagt inn oppdaterte husordensregler. |
03.10.2019 | Oppdatert informasjon om parkering. |
09.09.2020 | Oppdatert informasjon om husdyr, parkering, TV og Internett. |
06.02.2021 | Oppdatert informasjon om Telenor: TV og Internett. |
02.03.2021 | Oppdatert informasjon om forsikring. |
17.03.2021 | Oppdatert informasjon om avfall og søppelposer. |
11.07.2021 | Gammel versjon av vedtekter slettet, lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
11.09.2021 | Oppdatert informasjon om returpunkt for glass og metallemballasje. |
04.01.2022 | Oppdatert beboerhåndbok. |
17.08.2022 | Gammel versjon av vedtekter slettet, ny versjon lagt ut. |
14.10.2022 | Mindre justeringer av underoverskrifter, endringer i rutiner i bestilling av nøkler samt lagt inn avsnitt om parkering fra vedlegg 7. |
17.10.2022 | Oppdatert bestilling av avfallskortet (Remiks). |
05.12.2022 | Oppdatert informasjon om avfallskort og kontaktinformasjon til Remiks Miljøpark. |
21.02.2023 | Oppdatert informasjon om bestilling av nøkler . |
05.05.2023 | Oppdatert informasjon om TV og Internett, grunnpakken Komplett 50. |
30.08.2023 | Oppdatert gammel e-post adresse med ny e-post. Oppdatert informasjon om vedovn, sotluker og nye pipeløp. |
20.11.2023 | Oppdatert informasjon og TV og Internett, pakken Frihet M. |
18.01.2024 | Oppdatert informasjon om porttelefoner. |
10.04.2024 | Oppdatert informasjon om nøkler. |
30.09.2024 | Oppdatert informasjon om søppelposer. |
03.10.2024 | Lagt inn informasjon om vaktmester, oppdatert informasjon om maling til balkonger og yttervegg balkonghuk |
Avfall og søppelposer
Tromsø kommune praktiserer kildesortering av avfall. Avfallsposer er tilgjengelige i butikker og på utvalgte steder, inkludert nærbutikken Coop Prix i høyblokka. Posene er gjennomsiktige med prikker i grønn, lilla og blå, og skal sorteres som følger:
- Grønne prikker: Matavfall
- Lilla prikker: Plastemballasje
- Blå prikker: Papp, papir og drikkekartong
Borettslaget har tre søppelnedkast plassert utenfor Winston Churchills veg nr. 59, nr. 78 og nr. 84. Alt avfall som kastes skal være pakket i avfallsposer. Hver boenhet har fått utdelt to brikker for å låse opp søppelnedkastene. Brikkene skal følge leiligheten ved salg. Tapte brikker kan erstattes mot et gebyr på 100 kroner. For mer informasjon om systemet, se vedlegg 1. Glass- og metallemballasje kan kastes på returpunktene ved søppelnedkastene utenfor Winston Churchills veg nr. 78 og nr. 84. Metallavfall skal leveres til nærmeste gjenvinningsstasjon. Coop Prix har i tillegg et returpunkt for småelektrisk avfall, plassert rett innenfor hovedinngangen.
Avfallskort
Alle boligeiere kan få avfallskort ved henvendelse til avfallsselskapet Remiks, og kortet følger med boligen. Avfallskortet gir deg mulighet til å kvitte deg med større gjenstander, som for eksempel ødelagte møbler eller avfall fra oppussingsprosjekter. Dette avfallet kan du levere på en av Remiks sine returstasjoner, der avfallskortet fungerer som betalingsmiddel.Alle boligeiere får avfallskort ved henvendelse til avfallsselskapet Remiks, og skal følge med boligen. Avfallkortet gir deg muligheten til å bli kvitt større enheter, for eksempel ødelagte møbler eller diverse avfall fra oppussingsprosjekter hjemme. Dette avfallet leverer du på en av Remiks sine returstasjoner og bruker avfallskortet som betaling. Ved tap av kortet skal andelseier eller beboer kontakte Remiks Miljøpark. Dersom leiligheten mangler et avfallskort, må andelseier eller beboer ta kontakt med Remiks Miljøpark for å få et nytt kort tilsendt.
- Bestillingsskjema: https://www.remiks.no/privat-husholdning/avfallskortet/
- Tlf: 77 60 19 00
- E-post: post@remiks.no
Vi oppfordrer alle til å benytte avfallskortet ved behov, da bruken av containere vil bli begrenset for å redusere borettslagets kostnader.
Avløpsrør og sluk
Rehabilitering av rør og sluk er gjennomført i alle blokker og rekkehus. For informasjon om drift og vedlikehold, se vedlegg 2.
Branninnstruks
Branninstruks henger på oppslagstavler i alle oppganger i blokkene. Se vedlegg 3.
Brannslukkingsapparat
Alle leiligheter har fått utlevert et brannslukningsapparat (skum) av merke Presto. Brannslukningsapparatene ble utlevert sommeren 2015, og sist kontrollert januar 2021. Brannslukningsapparatet skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Det vil bli gjennomført jevnlig inspeksjon av disse av fagpersonell hvert femte år.
Bruksoverlating
For informasjon om bruksoverlating, se punkt om Utleie lenger ned.
Dugnad
Hver vår prøver vi å organisere en dugnad for å gi beboerne muligheten til å bidra til å forskjønne nærområdet. Alle oppfordres til å delta, og vi ønsker å gjøre dette til en sosial begivenhet med grilling av pølser, slik at man kan treffe naboene sine. Datoen for dugnaden vil bli annonsert på forhånd.
E-post
Styret er tilgjengelig på e-postadressen haapet1@mittbonord.no
Forsikring
Borettslaget har tegnet bygningsforsikring hos IF Skadeforsikring som dekker alle bygningene i borettslaget. Beboerne er ansvarlige for å tegne innboforsikring. Ta gjerne kontakt med styret hvis du har spørsmål om bygningsforsikringen. Ved bygningsskader, kontakt BoNord i løpet av normal åpningstid på hverdager. Utenom disse tidene, ta kontakt med styret. Hvis det oppstår vannlekkasje, er det viktig å begrense skadene ved å stenge av vannstoppekranen i leiligheten og kontakte Høytrykksvakta AS.
- Høytrykksvakta AS telefon: 77 67 70 00
- Bonord telefon: 77 60 32 00
Grillhytta
Alle beboere kan disponere grillhytta til for eksempel bursdager eller andre sosiale tilstelninger. Kontakt styret for å reservere grillhytta etter først-til-mølla-prinsippet. Nøkkel til grillhytta utleveres fra styret. Nøkkel skal leveres tilbake neste dag innen klokken 14. Beboere må rydde og forlate grillhytta i god stand. Sjekk kalender om grillhytta er ledig.
-
Ta med tørr ved eller grillkull
-
Rydd opp etter bruk og fjern søppel og avfall
-
Respekter ro og orden slik at man ikke plager andre beboere og naboer
-
Ta med kubbelys/telys til lyslyktene
-
Vær forsiktig med varme, og forlat ikke grillhytta uten å ha kontroll på varmen
HMS-informasjon
I borettslaget ønsker vi å skape et trivelig og trygt miljø for alle. Sammen skal vi ta vare på både bygninger og uteareal. Vi er opptatt av blant annet brannvern, tilsyn med elektriske anlegg og utstyr, fellesareal og lekeplass. Se vedlegg 4.
Husdyr
Dyrehold er tillatt i borettslaget, men det må meldes til styret. Se borettslagets vedtekter for mer informasjon: vedlegg 6.
Husordensregler
Borettslaget har husordensregler som gjelder i tillegg til vedtektene i borettslaget. Se vedlegg 5 for husordensregler.
Maling til balkonger og yttervegg balkonghuk
Borettslaget dekker kostnadene for utvendig vedlikehold av verandaer, med unntak av dekkene, som er andelseierens ansvar. For å få utlevert maling og malerutstyr, ta kontakt med vaktmester. Hvis vaktmester ikke har dette tilgjengelig, vil han eller styret bestille det. Eventuell restmaling må returneres til vaktmester etter bruk.
Motorvarmer
Motorvarmerne i borettslaget leies ut til beboerne og fordeles etter ansiennitet. Det betales en månedlig leie for å dekke strøm- og vedlikeholdsutgifter. Motorvarmerne er låsbare, og nøkkelen deles ut ved signering av leiekontrakten. Nøkkelen må returneres til styret dersom beboeren flytter eller ikke lenger ønsker å leie motorvarmer.
Nettsider
Borettslaget har egne nettsider på www.haapet1.no. Her finner man blant annet et dokumentarkiv og mye praktisk informasjon om borettslaget.
Nøkler
Alle boenheter er i utgangspunktet levert med fire nøkler som skal følge leiligheten ved videresalg. Dette gjelder også nøkler som er produsert i tillegg. Ødelagt nøkkel leveres inn hos Låsesmeden AS for produksjon av ny nøkkel. For leiligheter i blokkene fungerer nøklene til utgangsdør, dør til leilighet og dør til kjeller. For rekkehus fungerer nøklene til dør til egen boenhet. Nøklene i borettslaget er serienøkler. Det betyr at ny nøkkel må bestilles hos Låsesmeden AS av andelseier. Andelseier må legitimere seg før Låsesmeden AS tar kontakt med styret for godkjenning og ny nøkkel produseres. Ved tap av nøkler må andelseier ta kontakt med styret. Kostnad for nye nøkler og eventuelt bytte av lås må dekkes av andelseier. Låsesmeden AS kan kontaktes:
- Åpningstider: Mandag – Fredag 07.00 – 16.00
- Besøksadresse: Stakkevollveien 51, 9010 Tromsø
- Telefon: 45 27 80 00
- E-post: post@lastromso.no
Universalnøkler innehas av vaktmester og styreleder. Disse brukes kun etter avtale med andelseier hvis borettslaget har behov for å oppfylle sin vedlikeholdsplikt etter vedtektenes punkt 5-2 hvis andelseier ikke er hjemme, eller ved nødstilfeller hvis politi, brannvesen eller helsevesen rykker ut.
Parkering
Se vedlegg 7.
Hver andel kan kun gjøre bruk av én parkeringsplass. Dette gjelder både 2-roms leiligheter, 4-roms leiligheter og rekkehus. Beboere som har garasjeplass skal benytte denne, og ikke utendørs parkeringsplass. Parkeringsplass med motorvarmer tildeles etter ansiennitet, og leier av parkeringsplass med motorvarmer betaler et månedlig beløp for leie av denne.
Portelefoner
Se vedlegg 9.
Ringeklokka ved hovedinngangen er koblet direkte til beboernes mobiltelefoner. Hver leilighet kan registrere inntil tre navn og telefonnumre i prioritert rekkefølge. De registrerte navnene tilknyttet hver leilighet vises på panelet ved ringeklokka. Når noen trykker på ringeklokka til din leilighet, vil det automatisk ringe til det første registrerte telefonnummeret i systemet. Det vil ringe på telefonen din som et vanlig telefonnummer, så det anbefales å lagre dette nummeret som "Ytterdør", "Hovedinngang" eller lignende. Du kan deretter kommunisere med personen som har ringt på din ringeklokke.
- For å åpne ytterdøra fra telefonen, tast 1. Hvis det første telefonnummeret ikke besvares, vil systemet automatisk kobles videre til neste registrerte telefonnummer, osv.
- Merk! Hvis ett av de registrerte telefonnumre er slått av eller satt i flymodus/ikke forstyrr, vil systemet kunne ha problemer med å viderekoble til neste telefonnummer.
Det er styremedlemmer i Håpet 1 borettslag som administrerer porttelefonene, basert på lister over andelseiere i Bonord sine systemer, og registreringer fra beboere. Endringer ved f.eks flytting vil ikke skje automatisk, men må manuelt legges inn av styremedlemmene. Når du flytter inn, eller ved behov for endring av tidligere registrerte navn eller telefonnummer, ber vi deg kontakte styret med info om hvilke navn og telefonnummer du ønsker registrert på din leilighet. Da trenger vi følgende fra deg:
- Oppgangsnummer, etasje og leilighet (eks høyre, venstre eller hybel)
- Telefonnummer og navn som skal være registrert på leiligheta (inntil tre, i prioritert rekkefølge).
Oppdager du feil eller mangler med porttelefonene, ta kontakt med styret. Alle endringer må legges inn manuelt, og styret er derfor avhengig av tilbakemeldinger fra beboerne. Ta også kontakt med styret når du flytter ut, slik at nummeret ditt kan slettes fra systemet. Slik unngår du å få oppringninger fra ringeklokka etter at du har flyttet.
Røykvarsler
Alle boliger skal ha røykvarslere. Beboere som mangler røykvarslere eller vil bytte ut gamle røykvarslere kan henvende seg til vaktmester. Beboere er ansvarlig for vedlikehold (teste at røykvarsleren fungerer, samt bytte batteri). I blokkene er det i tillegg montert en røykvarsler i kjeller og en i øverste etasje i oppgangene, styret sørger for jevnlig batteribytte.
Ved oppussing og renovering av bolig, er det viktig at beboerne tenker på at røykvarslerne skal monteres opp hvis de tas ned, og at røykvarslerne plasseres slik at de godt kan høres inn på soverom når dørene er lukket.
Styret
Styret i Håpet 1 borettslag består av: Styreleder, 4 faste styremedlemmer og 2 varamedlemmer.
Styresammensetningen endres hver generalforsamling og opplysninger om hvilke personer som innehar verv og kontaktopplysninger blir opplyst i referat fra generalforsamling. Opplysningene finnes også på www.haapet1.no.
- Styret nås på telefon: 91 36 60 48
- E-post styret: haapet1@mittbonord.no
Telefon
-
110: Brannvesenets nødmeldetjeneste
-
112: Politiets operasjonssentraler
-
113: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (livstruende og alvorlige hendelser)
TV og Internett
Alle leiligheter har abonnement på TV og internett og skal ha fått dekoder, ruter, internettmodem og fjernkontroll fra Telenor. Utstyret tilhører leiligheten/Telenor og skal derfor følge leiligheten ved videresalg. Håpet 1 borettslag inngikk i 2023 en ny avtale med Telenor der tjenestene bredbånd, TV- og strømmetjenesten T-We ble oppgradert til pakken Frihet M.
Er man fornøyd med dagens tilbud, trenger man ikke gjøre noe. De som vil ha kraftigere bredbånd eller flere TV-kanaler, anbefales av Telenor å opprette en profil på "Mine Sider" for å kunne velge kanaler i underholdningspakken og få full oversikt over sitt kundeforhold og muligheter. Frihet M gir hver leilighet 260 poeng til å skreddersy sin TV & Bredbåndspakke, for eksempel slik:
- Leilighet 1: Beholder den forhånds-valgte pakken med bredbånd 100Mbps (40 poeng) + Basis TV-pakke (100 poeng) + 120 poeng (forhånds-valgt innhold som kan endres).
- Leilighet 2: Bruker lite bredbånd. Kan velge bredbånd 50MB (0 poeng) og bruke alle 260 poeng på Tv og strømmetjenester.
- Leilighet 3: Ønsker ikke TV. Beboer kan da velge bredbånd 500MB (240 poeng) og velge bort TV (NB! Beboer må likevel beholde TV- utstyret som utleveres).
På https://www.telenor.no/privat/tv/ vil dere finne informasjon som er spesielt rettet mot deres behov.
- Produktark Telenor Frihet M
- Hjelp til WiFi Ruter II
- Hjelp til T-We Boks II
Ved eventuelle problemer med Kabel TV, fjernkontroll, Internett eller hvis man ønsker å gjøre endringer, kontaktes Telenor kundeservice på:
- Telefon 915 09 000
- Eller https://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/
Det gjøres oppmerksom på at det er andelseiers/beboers ansvar å registrere seg hos Kundeservice ved overdragelse av bolig (inn- og utflytting).
Utleie av leilighet / rekkehus
Utleie i borettslag kalles bruksoverlating. Andelseiere har ikke anledning til å leie ut leiligheten sin uten styrets godkjennelse. Andelseier må ha bodd i sin leilighet i minimum ett år før det er adgang til å leie den ut. Da kan den leies ut for en periode på inntil tre år. Se vedtektenes punkt 4.2 for mer informasjon. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål om utleie eller ønsker å leie ut din bolig. Når det gjelder bruksoverlating for kortere perioder, se vedlegg 8.
Utstyr som skal følge bolig ved videresalg
Følgende skal forefinnes i leilighet/rekkehus og medfølge boligen ved eventuelt videresalg:
- 4 stk nøkler til boligen, eventuelt ekstranøkler
- Nøkler til bod
- 2 stk nøkler til postkasse
- 2 stk brikker til søppelnedkast
- 1 stk modem - merket "Telenor"
- 1 stk trådløs ruter - merket "Telenor"
- 1 stk dekoder (med fjernkontroll og bruksanvisning) – merket "Telenor"
- Kabler til dekoder og modem
- 1 stk brannslukningsapparat
Utstyr for hagearbeid
River, trillebårer etc. oppbevares i utebod under veranda i W.C. veien 78 (rødblokka), og kan lånes ved behov. Nøkkel til boden oppbevares av styreleder og vaktmester.
Vaktmester
Borettslaget har en egen vaktmester som sørger for at alt fungerer som det skal både i fellesområder og utearealer. Dette inkluderer små reparasjoner, vedlikehold og tilsyn med borettslagets eiendom. Vaktmesterens ansvar omfatter ikke tilsyn, vedlikehold eller reparasjoner som ifølge vedtektene er andelseiers ansvar. Oppsummert består vaktmesterens oppgaver av:
- Klipping av gress.
- Snørydding ved innganger, søppelnedkast og andre nødvendige områder.
- Kosting av parkeringsplasser.
- Kontroll av lekeapparater.
- Tilstandskontroll av parkeringsplasser og felles uteområder.
- Kontroll av belysningen i fellesområdene.
- Sjekk av rømningsveier og årlig inspeksjon av brannstiger.
- Kontroll av inngangsdører og belysning.
- Kontroll av fellesarealer.
- Kontroll og rengjøring av avtrekksvifter tak.
- Forberedelser til dugnad.
- Kontakt med innleide firma.
- Utdeling av maling.
- Annet forefallende ved behov.
Vedovn
I alle rekkehus- og 4-roms leiligheter er det allerede boret og meislet hull for røykrør, og det er derfor forbudt å lage nye hull til røykrør i leiligheter med vedfyringsmulighet eller bygge inn sotluker eller piper, da dette utgjør en brannfare. Det skal brukes rentbrennende vedovner produsert etter 1998. Når vedovn benyttes i leilighetene, skal det kun fyres med ved. Plast og papp skal kastes som restavfall. Dette er viktig, da forbrenning av plast, papp og annet avfall kan føre til store mengder sot og etter hvert skade viftesystemet på taket. Det er også viktig å sørge for tilstrekkelig tilluft når man fyrer i ovnen, spesielt ved bruk av kjøkkenvifte. Vær oppmerksom på at mildvær kan føre til dårlig trekk, og at sterk vind kan forårsake tilbakeslag i skorsteinen.
Vedlikeholdsansvar
Se vedtektenes punkt 5 for beskrivelse av hva som er andelseiers vedlikeholdsansvar, og hva som er borettslagets vedlikeholdsansvar.
Vedtekter
Borettslagets vedtekter finnes i vedlegg 6.
Ventilasjon
Blokkene har mekanisk avtrekk fra badet og pipeløpet (som kun gjelder fireroms leiligheter). Disse systemene skal balansere hverandre, noe som betyr at bruk av ventilator på kjøkkenet kan føre til at røyk fra ovnen trekkes inn. Det er derfor viktig å sørge for ekstra lufting når man bruker ventilator samtidig som man fyrer i ovnen. Hvis du har spørsmål eller opplever problemer med ventilasjonen, kontakt vaktmester eller styret.