Beboerhåndbok
DATO | ENDRINGER UTFØRT SIDEN OPPRETTELSE I 2015 |
30.06.2017 | Gammel versjon av vedtekter slettet, og ny versjon lagt ut. |
08.11.2017 | Lagt til skriv om bruksoverlating for kortere perioder under punkt "Utleie". |
21.11.2017 | Lagt til mer informasjon om nøkler, nøkkelsystem og universalnøkkel. |
26.11.2017 | Oppdatert informasjon om røykvarslere. |
04.12.2017 | Oppdatert informasjon om Canal Digital. |
12.05.2018 | Lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
03.10.2019 | Lagt inn oppdaterte husordensregler. |
03.10.2019 | Oppdatert informasjon om parkering. |
09.09.2020 | Oppdatert informasjon om husdyr, parkering, TV og Internett. |
06.02.2021 | Oppdatert informasjon om Telenor: TV og Internett. |
02.03.2021 | Oppdatert informasjon om forsikring. |
17.03.2021 | Oppdatert informasjon om avfall og søppelposer. |
11.07.2021 | Gammel versjon av vedtekter slettet, lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler. |
11.09.2021 | Oppdatert informasjon om returpunkt for glass og metallemballasje. |
04.01.2022 | Oppdatert beboerhåndbok. |
17.08.2022 | Gammel versjon av vedtekter slettet, ny versjon lagt ut. |
14.10.2022 | Mindre justeringer av underoverskrifter, endringer i rutiner i bestilling av nøkler samt lagt inn avsnitt om parkering fra vedlegg 7. |
17.10.2022 | Oppdatert bestilling av avfallskortet (Remiks). |
05.12.2022 | Oppdatert informasjon om avfallskort og kontaktinformasjon til Remiks Miljøpark. |
21.02.2023 | Oppdatert informasjon om bestilling av nøkler . |
05.05.2023 | Oppdatert informasjon og TV og Internett, grunnpakken Komplett 50. |
30.08.2023 | Oppdatert gammel e-post adresse med ny e-post. Oppdatert informasjon om vedovn og nye pipeløp. Oppdatering av dørklokke systemet pågår. |
Avfall og søppelposer
Tromsø kommune kildesorterer avfallet. I blokkene lagres Avfallsposer for plast, papir og organisk avfall i vaskerom, som blir etterfylt etter behov. Gi beskjed til styret eller vaktmester når det er fritt for poser.
Borettslaget har tre søppelnedkast som er plassert utenfor Winston Churchills veg nr. 59, nr. 78 og nr. 84. Søppelet som kastes skal være pakket i avfallsposer. Alle boenheter har fått utlevert to brikker som brukes for å låse opp søppelnedkast. Brikkene skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Tap av brikker kan erstattes mot en kostnad på kroner 100,- For bruk av systemet, se vedlegg 1.
Glass og metallemballasje kan kastes i returpunkt for glass- og metallemballasje som er plassert ved søppelnedkastene utenfor Winston Churchills veg nr. 78 og nr. 84. Metallavfall skal leveres på nærmeste gjenvinningsstasjon. Coop Prix har også et returpunkt for elektrisk avfall, på innsiden av hovedinngangen.
Avfallskort
Alle boenheter har fått tilsendt avfallskort fra Remiks Miljøpark som kan benyttes til kasting av større avfallsmengder, f.eks. ødelagte møbler, rester etter oppussing etc. Tap av kort meldes av andelseier/beboer til Remiks Miljøpark. Dersom leiligheten mangler avfallskort, skal andelseier/beboer kontakte Remiks Miljøpark for å få tilsendt et nytt:
- Bestillingsskjema: https://www.remiks.no/privat-husholdning/avfallskortet/
- Tlf: 77 60 19 00
- E-post: post@remiks.no
Vi anmoder alle om å benytte avfallskortet ved behov, da bruk av containere vil bli begrenset for å redusere kostnadene for borettslaget.
Avløpsrør og sluk
Det er utført rehabilitering av rør og sluk i alle blokker og rekkehus. Se vedlegg 2 for beskrivelse av drift og vedlikehold av disse.
Branninnstruks
Branninstruks henger på oppslagstavler i alle oppganger i blokkene. Se vedlegg 3.
Brannslukkingsapparat
Alle leiligheter har fått utlevert et brannslukningsapparat (skum) av merke Presto. Brannslukningsapparatene ble utlevert sommeren 2015, og sist kontrollert januar 2021. Brannslukningsapparatet skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Det vil bli gjennomført jevnlig inspeksjon av disse av fagpersonell hvert femte år.
Bruksoverlating
For informasjon om bruksoverlating, se punkt om Utleie lenger ned.
Dugnad
Hver vår forsøker vi å arrangere dugnad slik at beboerne kan være med på å gjøre det fint i nærområdet. Alle oppfordres til å delta, og vi ønsker også å gjøre dette til en sosial arena med grilling av pølser hvor man kan møte naboene sine. Dato for dugnad annonseres i forkant.
E-post
Styret er tilgjengelig på e-postadressen styret.haapet1@borettslag.net
Forsikring
Borettslaget har tegnet bygningsforsikring hos IF Skadeforsikring som dekker bygningene i hele borettslaget. Beboere er selv ansvarlig for å tegne innboforsikring. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål knyttet til bygningsforsikringen. Hvis det oppstår bygningsmessig skade, ta kontakt med BoNord (innenfor normal åpningstid på hverdager). På andre tidspunkt, ta kontakt med styret. Hvis det oppstår vannlekkasje er det viktig å begrense skadeomfanget ved å skru av vannstoppekranen i egen leilighet og kontakte Høytrykksvakta AS.
- Høytrykksvakta AS telefon: 77 67 70 00
- Bonord telefon: 77 60 32 00
Grillhytta
Alle beboere kan disponere grillhytta til for eksempel bursdager eller andre sosiale tilstelninger. Kontakt styret for å reservere grillhytta etter først-til-mølla-prinsippet. Nøkkel til grillhytta utleveres fra styret. Nøkkel skal leveres tilbake neste dag innen klokken 14. Beboere må rydde og forlate grillhytta i god stand. Sjekk kalender om grillhytta er ledig.
-
Ta med tørr ved eller grillkull
-
Rydd opp etter bruk og fjern søppel og avfall
-
Respekter ro og orden slik at man ikke plager andre beboere og naboer
-
Ta med kubbelys/telys til lyslyktene
-
Vær forsiktig med varme, og forlat ikke grillhytta uten å ha kontroll på varmen
HMS-informasjon
I borettslaget ønsker vi å skape et trivelig og trygt miljø for alle. Sammen skal vi ta vare på både bygninger og uteareal. Vi er opptatt av blant annet brannvern, tilsyn med elektriske anlegg og utstyr, fellesareal og lekeplass. Se vedlegg 4.
Husdyr
Det er tillat med Dyrehold i borettslaget. Dyrehold skal meldes til styret. Se borettslagets vedtekter vedlegg 6.
Husordensregler
Borettslaget har husordensregler som gjelder i tillegg til vedtektene i borettslaget. Se vedlegg 5 for husordensregler.
Maling og beis til balkonger
Borettslaget dekker utgifter til utvendig vedlikehold av verandaer, med unntak av dekke som er andelseiers ansvar. Ta kontakt med vaktmester for å få utlevert dette. Hvis vaktmester ikke har på lager, ta da kontakt med styret for rekvisisjon for eget innkjøp. Neumann bygg har fargekodene som borettslaget benytter. Restmaling leveres tilbake til vaktmester etter bruk.
Motorvarmer
Motorvarmerne i borettslaget leies ut til beboere i borettslaget og fordeles etter ansiennitet i borettslaget. Det betales månedlig leie for å dekke strøm- og vedlikeholdsutgifter. Motorvarmerne er låsbare, og nøkkel til motorvarmer deles ut ved signering av leiekontrakt. Nøkkel til motorvarmer skal leveres tilbake til styret hvis beboer flytter eller ikke lenger ønsker å leie motorvarmer.
Nettsider
Borettslaget har egne nettsider på www.haapet1.no. Her finner man blant annet et dokumentarkiv og mye praktisk informasjon om borettslaget.
Nøkler
Alle boenheter er i utgangspunktet levert med fire nøkler. For leiligheter i blokkene fungerer nøklene til utgangsdør, dør til leilighet og dør til kjeller. For rekkehus fungerer nøklene til dør til egen boenhet. Nøklene i borettslaget er serienøkler. Det betyr at ny nøkkel må bestilles hos Låsesmeden AS av andelseier. Andelseier må legitimere seg før Låsesmeden AS tar kontakt med styret for godkjenning og ny nøkkel produseres. Kostnad for nye nøkler må dekkes av andelseier. Låsemeden AS::
- Åpningstider: Mandag – Fredag 07.00 – 16.00
- Besøksadresse: Stakkevollveien 51, 9010 Tromsø
- Telefon: 45 27 80 00
- E-post: post@lastromso.no
Universalnøkler innehas av vaktmester og styreleder. Disse brukes kun etter avtale med andelseier hvis borettslaget har behov for å oppfylle sin vedlikeholdsplikt etter vedtektenes punkt 5-2 hvis andelseier ikke er hjemme, eller ved nødstilfeller hvis politi, brannvesen eller helsevesen rykker ut.
Parkering
Se vedlegg 7.
Hver andel kun kan gjøre bruk av én parkeringsplass. Dette gjelder både 2-roms leiligheter, 4-roms leiligheter og rekkehus. Beboere som har garasjeplass skal benytte denne, og ikke utendørs parkeringsplass. Parkeringsplass med motorvarmer tildeles etter ansiennitet, og leier av parkeringsplass med motorvarmer betaler et månedlig beløp for leie av denne.
Ringeklokke
Det er installert nytt påring-system i forbindelse med renoveringen av borettslaget. Styret har fått opplæring i administrasjon av påring-systemet, og skal i uke 36 høsten 2023 gå i gang med å oppdatere systemet, som tillater inntil tre forhåndsprogrammerte telefonnummre å åpne inngangsdøren på blokkene. Det skal også gjennomføres oppmerking til beboere, og foretas feilsøking underveis.
Rekkehusene har egne ringeklokker for hver enkelt boenhet.
I blokkene er det montert et ringeklokkesystem som ringer til beboeres mobiltelefon, slik at man kan åpne ytterdøren ved hjelp av telefonen. Hvis det er endringer i navn og telefonnummer for disse, ta kontakt med styret.
Den som ringer på, slår et tresifret nummer som er tilknyttet ditt navn som velges fra en oppslått liste eller blar på apparatet med eller til ditt navn vises i displayet. Du blir oppringt, kan snakke med vedkommende og låse opp døren med stjernetasten på telefonen. Det er selvsagt også mulig å låse opp døren med nøkkel og vrider.
Røykvarsler
Alle boliger skal ha røykvarslere. Beboere som mangler røykvarslere eller vil bytte ut gamle røykvarslere kan henvende seg til vaktmester. Beboere er ansvarlig for vedlikehold (teste at røykvarsleren fungerer, samt bytte batteri). I blokkene er det i tillegg montert en røykvarsler i kjeller og en i øverste etasje i oppgangene, styret sørger for jevnlig batteribytte.
Ved oppussing og renovering av bolig, er det viktig at beboerne tenker på at røykvarslerne skal monteres opp hvis de tas ned, og at røykvarslerne plasseres slik at de godt kan høres inn på soverom når dørene er lukket.
Styret
Styret i Håpet 1 borettslag består av: styreleder, 4 faste styremedlemmer og 2 varamedlemmer.
Styresammensetningen endres hver generalforsamling og opplysninger om hvilke personer som innehar verv og kontaktopplysninger blir opplyst i referat fra generalforsamling. Opplysningene finnes også på www.haapet1.no.
- Styret nås på telefon: 91 36 60 48
- E-post styret:
Telefon
-
110: Brannvesenets nødmeldetjeneste
-
112: Politiets operasjonssentraler
-
113: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (livstruende og alvorlige hendelser)
TV og Internett
Alle beboere har abonnement på TV og internett og skal ha fått dekoder, ruter, internettmodem og fjernkontroll utdelt fra Telenor. Disse skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Grunnpakken fra Telenor er i 2023 oppgradert til Komplett 50. Mer informasjon:
- Grunnpakken Komplett 50
På https://www.telenor.no/privat/tv/ vil dere finne informasjon som er spesielt rettet mot deres behov. Telenor anbefaler alle kunder å opprette en profil på "Mine Sider" for å kunne velge sine valgfrie kanaler i underholdningspakken og få full oversikt over sitt kundeforhold og muligheter. I tillegg finner du aktuell informasjon hos Telenor og du kan følge Telenor på Facebook og Twitter. Ved eventuelle problemer med Kabel TV – Internett eller endringer, kontaktes Telenor kundeservice på:
- Telefon 915 09 000
- Eller https://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/
Det gjøres oppmerksom på at det er andelseiers/beboers ansvar å registrere seg hos Kundeservice ved overdragelse av bolig (inn- og utflytting). Her finner du viktig informasjon om hva som skal følge med leiligheten og hva du skal gjøre før du tar TV- og bredbåndet i bruk.
Utleie av leilighet / rekkehus
Utleie i borettslag kalles bruksoverlating. Andelseiere har ikke anledning til å leie ut leiligheten sin uten styrets godkjennelse. Andelseier må ha bodd i sin leilighet i minimum ett år før det er adgang til å leie den ut. Da kan den leies ut for en periode på inntil tre år. Se vedtektenes punkt 4.2 for mer informasjon. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål om utleie eller ønsker å leie ut din bolig. Når det gjelder bruksoverlating for kortere perioder, se vedlegg 8.
Utstyr som skal følge bolig ved videresalg
Følgende skal forefinnes i leilighet/rekkehus og medfølge boligen ved eventuelt videresalg:
- 4 stk nøkler til boligen, eventuelt ekstranøkler
- Nøkler til bod
- 2 stk nøkler til postkasse
- 2 stk brikker til søppelnedkast
- 1 stk modem - merket "Cisco" eller "Telenor"
- 1 stk trådløs ruter - merket "Telenor"
- 1 stk dekoder (med fjernkontroll og bruksanvisning) – merket "Canal Digital" eller "Telenor"
- Kabler til dekoder og modem
- 1 stk brannslukningsapparat
Utstyr for hagearbeid
River, gressklipper, trillebårer etc. oppbevares i utebod under veranda i W.C. veien 78 (rødblokka), og kan lånes ved behov. Nøkkel til boden oppbevares av styreleder og vaktmester.
Vedovn
Det er montert nye stålrør i pipeløp i blokkene, der hull til røykrør er boret og meislet ut i alle 4-roms leiligheter. Det er ikke tillat å å lage nye hull til røykrør i leilighetene. Det skal kun brukes rentbrennende vedovner produsert etter 1998. Ved bruk av vedovn i leiligheter skal det kun fyres med ved. Plast og papp skal kastes i restavfall. Dette er viktig fordi brenning av plast, papp og annet avfall fører til store mengder sot og over tid fører til skade på viftesystem på taket. Det er viktig å sørge for tilstrekkelig til-luft når man fyrer i ovn, spesielt ved bruk av kjøkkenvifte. Vær oppmerksom på at mildværsperioder fører til dårlig trekk og sterk vind kan gi tilbakeslag i skorstein.
Vedlikeholdsansvar
Se vedtektenes punkt 5 for beskrivelse av hva som er andelseiers og hva som er borettslagets vedlikeholdsansvar.
Vedtekter
Borettslagets vedtekter finnes i vedlegg 6.
Ventilasjon
Blokkene har mekanisk avtrekk fra bad og pipeløp (pipeløp gjelder kun fireroms leiligheter). Disse skal balansere hverandre, noe som medfører at hvis man benytter ventilator på kjøkken, kan dette medføre at det trekker inn røyk fra ovn. Man bør derfor sørge for ekstra lufting hvis man bruker ventilator når man fyrer i ovnen. For spørsmål eller problemer med ventilasjonen, ta kontakt med styret.