Håpet 1 borettslag
  • Forsiden
  • Aktuelt
  • Kalender
  • Beboerhåndbok
  • Lover & Regler
  • Korttidsutleie
  • Ildsted
  • Våtrom
  • Elektrisk
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Andre borettslag
    • Bilder
Håpet 1 borettslag
  • Aktuelt
  • Kalender
  • Beboerhåndbok
  • Lover & Regler
  • Korttidsutleie
  • Ildsted
  • Våtrom
  • Elektrisk
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Andre borettslag
    • Bilder
  1. Hjem
  2. Beboerhåndbok

Beboerhåndbok

DATO ENDRINGER UTFØRT SIDEN OPPRETTELSE I 2015
30.06.2017 Gammel versjon av vedtekter slettet, og ny versjon lagt ut.
08.11.2017 Lagt til skriv om bruksoverlating for kortere perioder under punkt "Utleie".
21.11.2017 Lagt til mer informasjon om nøkler, nøkkelsystem og universalnøkkel.
26.11.2017 Oppdatert informasjon om røykvarslere.
04.12.2017 Oppdatert informasjon om Canal Digital.
12.05.2018 Lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler.
03.10.2019 Lagt inn oppdaterte husordensregler.
03.10.2019 Oppdatert informasjon om parkering.
09.09.2020 Oppdatert informasjon om husdyr, parkering, TV og Internett.
06.02.2021 Oppdatert informasjon om Telenor: TV og Internett.
02.03.2021 Oppdatert informasjon om forsikring.
17.03.2021 Oppdatert informasjon om avfall og søppelposer.
11.07.2021 Gammel versjon av vedtekter slettet, lagt inn oppdaterte vedtekter og husordensregler.
11.09.2021 Oppdatert informasjon om returpunkt for glass og metallemballasje.
04.01.2022 Oppdatert beboerhåndbok.
17.08.2022 Gammel versjon av vedtekter slettet, ny versjon lagt ut.
14.10.2022 Mindre justeringer av underoverskrifter, endringer i rutiner i bestilling av nøkler samt lagt inn avsnitt om parkering fra vedlegg 7.
17.10.2022 Oppdatert bestilling av avfallskortet (Remiks).
05.12.2022 Oppdatert informasjon om avfallskort og kontaktinformasjon til Remiks Miljøpark.
21.02.2023 Oppdatert informasjon om bestilling av nøkler .
05.05.2023 Oppdatert informasjon om TV og Internett, grunnpakken Komplett 50.
30.08.2023 Oppdatert gammel e-post adresse med ny e-post. Oppdatert informasjon om vedovn, sotluker og nye pipeløp.
20.11.2023 Oppdatert informasjon og TV og Internett, pakken Frihet M.
18.01.2024 Oppdatert informasjon om porttelefoner.
10.04.2024 Oppdatert informasjon om nøkler.
30.09.2024 Oppdatert informasjon om søppelposer.
03.10.2024 Lagt inn informasjon om vaktmester, oppdatert informasjon om maling til balkonger og yttervegg balkonghuk.
28.11.2024 Oppdatert informasjon om Telenor og internett.
20.03.2025 Oppdatert informasjon om vedfyring, piper og avtrekk. 
24.03.2025 Oppdatert informasjon om parkering.
25.03.2025 Oppdatert informasjon om levering av avfall
19.05.2025 Gammel versjon av vedtekter slettet, og ny versjon lagt ut.

Avfall og søppelposer

Tromsø kommune praktiserer kildesortering av avfall. Avfallsposer er tilgjengelige i butikker og på utvalgte steder, inkludert nærbutikken Coop Prix i høyblokka. Posene er gjennomsiktige med prikker i grønn, lilla og blå, og skal sorteres som følger:

  • Grønne prikker: Matavfall
  • Lilla prikker: Plastemballasje
  • Blå prikker: Papp, papir og drikkekartong

Borettslaget har tre søppelnedkast plassert utenfor Winston Churchills veg nr. 59, nr. 78 og nr. 84. Alt avfall som kastes skal være pakket i avfallsposer. Hver boenhet har fått utdelt to brikker for å låse opp søppelnedkastene. Brikkene skal følge leiligheten ved salg. Tapte brikker kan erstattes mot et gebyr på 100 kroner. For mer informasjon om systemet, se vedlegg 1. Glass- og metallemballasje kan kastes på returpunktene ved søppelnedkastene utenfor Winston Churchills veg nr. 78 og nr. 84. Metallavfall skal leveres til nærmeste gjenvinningsstasjon. Coop Prix har i tillegg et returpunkt for småelektrisk avfall, plassert rett innenfor hovedinngangen.

Lever avfall uten avfallskort

Ved returstasjoner i Tromsø kan du levere følgende avfall som er sortert gratis:

  • Hageavfall
  • Papir og papp
  • Kartong
  • CCA-trykkimpregnert trevirke
  • EE-avfall
  • Farlig avfall
  • Glass
  • Plast
  • Jern og metall
  • Termovinduer før 2005
  • Trevirke
  • Deponi/byggstein
  • Gips

Det påløper en kilopris for levering av restavfall og grovavfall, og du kan betale med Vipps eller kort. For mer inforamsjon, besøk Remiks sine nettsider: https://remiks.no/privat/selvbetjening/avfallskortet/ 

Av hensyn til trivsel, sikkerhet og orden minner vi på om at det ikke er tillatt å lagre avfall i borettslagets fellesarealer, inkludert ganger, trapperom, boder og uteområder. For å bidra til en ryddig og trygg boform oppfordrer vi alle beboere til å benytte Remiks for avfallshåndtering. Vær oppmerksom på at tilgangen til containere i borettslaget vil bli begrenset som et tiltak for å redusere felleskostnadene. 

Avløpsrør og sluk

Rehabilitering av rør og sluk er gjennomført i alle blokker og rekkehus. For informasjon om drift og vedlikehold, se vedlegg 2.

Branninnstruks

Branninstruks henger på oppslagstavler i alle oppganger i blokkene. Se vedlegg 3.

Brannslukkingsapparat

Alle leiligheter har fått utlevert et brannslukningsapparat (skum) av merke Presto. Brannslukningsapparatene ble utlevert sommeren 2015, og sist kontrollert januar 2021. Brannslukningsapparatet skal følge leiligheten ved eventuelt videresalg. Det vil bli gjennomført jevnlig inspeksjon av disse av fagpersonell hvert femte år.

Bruksoverlating

For informasjon om bruksoverlating, se punkt om Utleie lenger ned.

Dugnad

Hver vår arrangerer vi en dugnad for å gi beboerne en sjanse til å bidra til forskjønning av nærområdet. Vi oppfordrer alle til å delta og ønsker å gjøre dette til en hyggelig sosial sammenkomst, med grilling av pølser og mulighet til å bli bedre kjent med naboene. Datoen for dugnaden vil bli kunngjort på forhånd.

E-post

Styret er tilgjengelig på e-postadressen haapet1@mittbonord.no

Forsikring

Borettslaget har tegnet bygningsforsikring hos IF Skadeforsikring som dekker alle bygningene i borettslaget. Beboerne er ansvarlige for å tegne innboforsikring. Ta gjerne kontakt med styret hvis du har spørsmål om bygningsforsikringen. Ved bygningsskader, kontakt BoNord i løpet av normal åpningstid på hverdager. Utenom disse tidene, ta kontakt med styret. Hvis det oppstår vannlekkasje, er det viktig å begrense skadene ved å stenge av vannstoppekranen i leiligheten og kontakte Høytrykksvakta AS.

  • Høytrykksvakta AS telefon: 77 67 70 00
  • Bonord telefon: 77 60 32 00

Grillhytta

Alle beboere kan disponere grillhytta til for eksempel bursdager eller andre sosiale tilstelninger. Kontakt styret for å reservere grillhytta etter først-til-mølla-prinsippet. Nøkkel til grillhytta utleveres fra styret. Nøkkel skal leveres tilbake neste dag innen klokken 14. Beboere må rydde og forlate grillhytta i god stand. Sjekk kalender om grillhytta er ledig.

Regler for bruk av grillhytta:
  • Ta med tørr ved eller grillkull
  • Rydd opp etter bruk og fjern søppel og avfall
  • Respekter ro og orden slik at man ikke plager andre beboere og naboer
  • Ta med kubbelys/telys til lyslyktene
  • Vær forsiktig med varme, og forlat ikke grillhytta uten å ha kontroll på varmen

HMS-informasjon

I borettslaget ønsker vi å skape et trivelig og trygt miljø for alle. Sammen skal vi ta vare på både bygninger og uteareal. Vi er opptatt av blant annet brannvern, tilsyn med elektriske anlegg og utstyr, fellesareal og lekeplass. Se vedlegg 4.

Husdyr

Dyrehold er tillatt i borettslaget, men det må meldes til styret. Se borettslagets vedtekter for mer informasjon: vedlegg 6.

Husordensregler

Borettslaget har husordensregler som gjelder i tillegg til vedtektene i borettslaget. Se vedlegg 5 for husordensregler.

Maling til balkonger og yttervegg balkonghuk

Borettslaget dekker kostnadene for utvendig vedlikehold av verandaer, med unntak av dekkene, som er andelseierens ansvar. For å få utlevert maling og malerutstyr, ta kontakt med vaktmester. Hvis vaktmester ikke har dette tilgjengelig, vil han eller styret bestille det. Eventuell restmaling må returneres til vaktmester etter bruk.

Motorvarmer

Motorvarmerne i borettslaget leies ut til beboerne og fordeles etter ansiennitet. Det betales en månedlig leie for å dekke strøm- og vedlikeholdsutgifter. Motorvarmerne er låsbare, og nøkkelen deles ut ved signering av leiekontrakten. Nøkkelen må returneres til styret dersom beboeren flytter eller ikke lenger ønsker å leie motorvarmer.

Nettsider

Borettslaget har egne nettsider på www.haapet1.no. Her finner man blant annet et dokumentarkiv og mye praktisk informasjon om borettslaget.

Nøkler

Alle boenheter er i utgangspunktet levert med fire nøkler som skal følge leiligheten ved videresalg. Dette gjelder også nøkler som er produsert i tillegg. Ødelagt nøkkel leveres inn hos Låsesmeden AS for produksjon av ny nøkkel. For leiligheter i blokkene fungerer nøklene til utgangsdør, dør til leilighet og dør til kjeller. For rekkehus fungerer nøklene til dør til egen boenhet. Nøklene i borettslaget er serienøkler. Det betyr at ny nøkkel må bestilles hos Låsesmeden AS av andelseier. Andelseier må legitimere seg før Låsesmeden AS tar kontakt med styret for godkjenning og ny nøkkel produseres. Ved tap av nøkler må andelseier ta kontakt med styret. Kostnad for nye nøkler og eventuelt bytte av lås må dekkes av andelseier. Låsesmeden AS kan kontaktes:

  • Åpningstider: Mandag – Fredag 07.00 – 16.00
  • Besøksadresse: Stakkevollveien 51, 9010 Tromsø
  • Telefon: 45 27 80 00
  • E-post: post@lastromso.no

Universalnøkler innehas av vaktmester og styreleder. Disse brukes kun etter avtale med andelseier hvis borettslaget har behov for å oppfylle sin vedlikeholdsplikt etter vedtektenes punkt 5-2 hvis andelseier ikke er hjemme, eller ved nødstilfeller hvis politi, brannvesen eller helsevesen rykker ut.

Parkering

Se vedlegg 7.

Hver andel kan kun gjøre bruk av én parkeringsplass. Dette gjelder både 2-roms leiligheter, 4-roms leiligheter og rekkehus. Beboere som har garasjeplass skal benytte denne, og ikke utendørs parkeringsplass. Parkeringsplass med motorvarmer tildeles etter ansiennitet, og leier av parkeringsplass med motorvarmer betaler et månedlig beløp for leie av denne. 

Parkering er kun tillatt på oppmerkede parkeringsplasser. Det er ikke tillatt å parkere foran søppelnedkast. Blokkerer parkering adgangen til søppelnedkastene, kan Remiks nekte å tømme avfallet.

Portelefoner

Se vedlegg 9.

Ringeklokka ved hovedinngangen er koblet direkte til beboernes mobiltelefoner. Hver leilighet kan registrere opptil tre navn og telefonnumre i prioritert rekkefølge. De registrerte navnene vises på panelet ved ringeklokka. Når noen trykker på ringeklokka til din leilighet, vil samtalen automatisk gå til det første registrerte nummeret i systemet. Nummeret vil ringe på telefonen din som et vanlig telefonnummer, så det anbefales å lagre det som for eksempel "Ytterdør" eller "Hovedinngang". På denne måten kan du kommunisere med den som har ringt på din dør.

  • For å åpne ytterdøra fra telefonen, tast 1. Hvis det første telefonnummeret ikke besvares, vil systemet automatisk kobles videre til neste registrerte telefonnummer, osv.
  • Merk! Hvis ett av de registrerte telefonnumre er slått av eller satt i flymodus/ikke forstyrr, vil systemet kunne ha problemer med å viderekoble til neste telefonnummer.
  • Bruk av dørkode for å åpne ytterdører medfører en del lyd, men lyden skal kunne avbrytes ved å trykke siste symbol to ganger.

Det er styremedlemmer i Håpet 1 borettslag som administrerer porttelefonene, basert på lister over andelseiere i Bonord sine systemer, og registreringer fra beboere. Endringer ved f.eks flytting vil ikke skje automatisk, men må manuelt legges inn av styremedlemmene. Når du flytter inn, eller ved behov for endring av tidligere registrerte navn eller telefonnummer, ber vi deg kontakte styret med info om hvilke navn og telefonnummer du ønsker registrert på din leilighet. Da trenger vi følgende fra deg:

  • Oppgangsnummer, etasje og leilighet (eks høyre, venstre eller hybel)
  • Telefonnummer og navn som skal være registrert på leiligheta (inntil tre, i prioritert rekkefølge).

Oppdager du feil eller mangler med porttelefonene, ta kontakt med styret. Alle endringer må legges inn manuelt, og styret er derfor avhengig av tilbakemeldinger fra beboerne. Ta også kontakt med styret når du flytter ut, slik at nummeret ditt kan slettes fra systemet. Slik unngår du å få oppringninger fra ringeklokka etter at du har flyttet.

Røykvarsler

Alle boliger skal være utstyrt med røykvarslere. Beboere som mangler røykvarsler eller ønsker å bytte ut gamle, kan kontakte vaktmester. Beboerne har ansvar for vedlikehold, som innebærer å teste at røykvarsleren fungerer og bytte batteri. I blokkene er det også installert røykvarslere i kjelleren og på øverste etasje i oppgangene, hvor styret sørger for jevnlig batteribytte.

Ved oppussing og renovering er det viktig at beboerne sørger for at røykvarslerne blir montert på nytt dersom de tas ned, og at de plasseres på en måte som gjør at de kan høres tydelig på soverommene når dørene er lukket.

Styret

Styret i Håpet 1 borettslag består av: Styreleder, 4 faste styremedlemmer og 2 varamedlemmer.

Styresammensetningen endres hver generalforsamling og opplysninger om hvilke personer som innehar verv og kontaktopplysninger blir opplyst i referat fra generalforsamling. Opplysningene finnes også på www.haapet1.no. 

  • Styret nås på telefon: 91 36 60 48
  • E-post styret: haapet1@mittbonord.no

All kontakt med styret skjer via e-post eller telefon. Andelseiere uten registrert telefon, e-post eller samtykke til elektronisk kommunikasjon bes oppdatere dette på Min side hos https://www.bonord.no/

Telefon

For brann og nødstilfeller, ta kontakt med nødetatene: 
  • 110: Brannvesenets nødmeldetjeneste
  • 112: Politiets operasjonssentraler
  • 113: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (livstruende og alvorlige hendelser) 

TV og Internett

Alle leiligheter har abonnement på TV og internett og skal ha fått dekoder, ruter, internettmodem og fjernkontroll fra Telenor. Utstyret tilhører leiligheten/Telenor og skal derfor følge leiligheten ved videresalg. Håpet 1 borettslag inngikk i 2023 en ny avtale med Telenor der tjenestene bredbånd, TV- og strømmetjenesten T-We ble oppgradert til pakken Frihet M.

Er man fornøyd med dagens tilbud, trenger man ikke gjøre noe. De som vil ha kraftigere bredbånd eller flere TV-kanaler, anbefales av Telenor å opprette en profil på "Mine Sider" for å kunne velge kanaler i underholdningspakken og få full oversikt over sitt kundeforhold og muligheter. Frihet M gir hver leilighet 260 poeng til å skreddersy sin TV & Bredbåndspakke, for eksempel slik: 

  • Leilighet 1: Beholder den forhånds-valgte pakken med bredbånd 100Mb/s (40 poeng) + Basis TV-pakke (100 poeng) + 120 poeng (forhånds-valgt innhold som kan endres).
  • Leilighet 2: Bruker lite bredbånd. Kan velge bredbånd 50Mb/s (0 poeng) og bruke alle 260 poeng på Tv og strømmetjenester.
  • Leilighet 3: Ønsker ikke TV. Beboer kan da velge bredbånd 500Mb/s (240 poeng) og velge bort TV (NB! Beboer må likevel beholde TV- utstyret som utleveres).

På https://www.telenor.no/privat/tv/ vil dere finne informasjon som er spesielt rettet mot ditt behov.

  • Produktark Telenor Frihet M
  • Hjelp til WiFi Ruter II
  • Hjelp til T-We Boks II

Ved eventuelle problemer med Kabel TV, fjernkontroll, Internett eller hvis man ønsker å gjøre endringer, kontaktes Telenor kundeservice på: 

  • Telefon 915 09 000
  • Eller https://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/

Det gjøres oppmerksom på at det er andelseiers/beboers ansvar å registrere seg hos Kundeservice ved overdragelse av bolig (inn- og utflytting). Dersom du er nyinnflyttet beboer må du først kontakte kundeservice på tlf. 915 09000, slik at Telenor får registrert deg i sine systemer. Her er nyttige tips for å få mest mulig ut av abonnementet ditt:

Utleie av leilighet / rekkehus 

Utleie i borettslag kalles bruksoverlating. Andelseiere har ikke anledning til å leie ut leiligheten sin uten styrets godkjennelse. Andelseier må ha bodd i sin leilighet i minimum ett år før det er adgang til å leie den ut. Da kan den leies ut for en periode på inntil tre år. Se vedtektenes punkt 4.2 for mer informasjon. Ta kontakt med styret hvis du har spørsmål om utleie eller ønsker å leie ut din bolig. Når det gjelder bruksoverlating for kortere perioder, se vedlegg 8.

Utstyr som skal følge bolig ved videresalg 

Følgende skal forefinnes i leilighet/rekkehus og medfølge boligen ved eventuelt videresalg:

  • 4 stk nøkler til boligen, eventuelt ekstranøkler
  • Nøkler til bod
  • 2 stk nøkler til postkasse
  • 2 stk brikker til søppelnedkast
  • 1 stk modem - merket "Telenor"
  • 1 stk trådløs ruter - merket "Telenor"
  • 1 stk dekoder (med fjernkontroll og bruksanvisning) – merket "Telenor"
  • Kabler til dekoder og modem
  • 1 stk brannslukningsapparat

Utstyr for hagearbeid

River, trillebårer og lignende oppbevares i uteboden under verandaen på Winston Churchills veg 78 (rødblokka) og kan lånes ved behov. Nøkkelen til boden oppbevares av styreleder og vaktmester.

Vaktmester

Borettslaget har en egen vaktmester som sørger for at alt fungerer som det skal både i fellesområder og utearealer. Dette inkluderer små reparasjoner, vedlikehold og tilsyn med borettslagets eiendom. Vaktmesterens ansvar omfatter ikke tilsyn, vedlikehold eller reparasjoner som ifølge vedtektene er andelseiers ansvar. Oppsummert består vaktmesterens oppgaver av:

  • Klipping av gress.
  • Snørydding ved innganger, søppelnedkast og andre nødvendige områder.
  • Kosting av parkeringsplasser.
  • Kontroll av lekeapparater.
  • Tilstandskontroll av parkeringsplasser og felles uteområder.
  • Kontroll av belysningen i fellesområdene.
  • Sjekk av rømningsveier og årlig inspeksjon av brannstiger.
  • Kontroll av inngangsdører og belysning.
  • Kontroll av fellesarealer.
  • Kontroll og rengjøring av avtrekksvifter tak.
  • Forberedelser til dugnad.
  • Kontakt med innleide firma.
  • Utdeling av maling.
  • Annet forefallende ved behov.

Vedovn

I alle rekkehus- og 4-roms leiligheter er det allerede boret og meislet hull for røykrør. Det er derfor forbudt å lage nye hull til røykrør i leiligheter med vedfyringsmulighet eller å bygge inn sotluker og piper, da dette utgjør en brannfare. Kun rentbrennende vedovner produsert etter 1998 skal benyttes. Når vedovn brukes, er det kun tillatt å fyre med ved – plast og papp skal kastes som restavfall. Forbrenning av plast, papp og annet avfall kan føre til store mengder sot og på sikt skade viftesystemet på taket. Det er viktig å sikre tilstrekkelig tilluft ved fyring, spesielt når kjøkkenviften er i bruk. Vær også oppmerksom på at mildvær kan svekke trekken, og at sterk vind kan forårsake tilbakeslag i skorsteinen.

  • Ved strømbrudd bør fyring unngås, da viftesystemet vil stå stille uten avtrekk og kan føre til tilbakeslag i skorsteinen. Ved lengre tids strømbrudd vil viftene bli fjernet fra pipene, slik at fyring likevel blir mulig.

Vedlikeholdsansvar

Se vedtektenes punkt 5 for beskrivelse av hva som er andelseiers vedlikeholdsansvar, og hva som er borettslagets vedlikeholdsansvar.

Vedtekter

Borettslagets vedtekter finnes i vedlegg 6.

Ventilasjon

Blokkene har mekanisk avtrekk fra badet og pipeløpet (sistnevnte gjelder kun fireroms leiligheter). Disse systemene skal balansere hverandre, noe som betyr at bruk av ventilator på kjøkkenet kan føre til at røyk fra ovnen trekkes inn. Det er derfor viktig å sørge for ekstra lufting når man bruker ventilator samtidig som man fyrer i ovnen. Hvis du har spørsmål eller opplever problemer med ventilasjonen, kontakt vaktmester eller styret.

  • Boligbyggelaget Nord (BONORD)
  • Cookies og personvern
  • Admin
Hjemmeside fra Borettslag.net